PASTEL DE PERA CON LAVANDA

Contenido disponible en: Spanish

logo libro
Nº 45 (2a.època) novembre 2016
URLwww.ambitsaaf.cat
ISSN: 2339-7454
Copyright ©
Miscel·lania

-Le goût des merveilles-
Director: Eric Besnard
Repartiment: Virginie Efira, Benjamin Lave, Lucie Fagedet

França 2016

 

Ja fa bastants números que a la nostra revista no ens aturem a comentar les novetats que ens ofereix la cartellera cinematogràfica. Naturalment no ha estat per manca d’interès ni per cap escassetat en la producció d’obres dignes de ser comentades entre els professionals del nostre camp.

Però, en aquesta ocasió, sí que veiem adequat fer una frenada i deixar-nos endinsar en una història que, al marge dels components més o menys obvis que pot comportar la seva presentació inicial, ens dóna una oportunitat impagable per a comprendre la relació que un conjunt de persones no versades es veu obligada a establir amb una persona adulta amb un trastorn de l’espectre autista (TEA).

La gran habilitat de l’autor és saber jugar entre els fets i coses que es veuen en la narrativa lineal de l’argument que es desenvolupa i les inferències i imaginacions que fan els diferents personatges a l’hora d’intentar entendre el veritable sentit de les paraules i actes elaborats pel personatge que interpreta Benjamin Lave.

Tot es deu a una trobada accidental (un atropellament lleu) i, aquesta circumstància, va desenrotllant un conjunt de fascinacions i desconcert que s’escapen al propi control de les persones que ho viuen. I aquesta fascinació és també viscuda pels fills de la protagonista (Virginie Efira) i la resta dels personatges de la història.

Com sempre intentem fer en els comentaris de les pel·lícules, estem interessats en transcendir el valor estrictament cinematogràfic i mirar de buscar-ne potencials aplicacions al món de l’educació i a tot el camp de l’orientació psicopedagògica; que és, en definitiva, el nostre àmbit d’actuació professional.

El treball que es pot portar a terme amb la visualització de Pastel de pera con lavanda ocupa diferents plans, tots ells necessaris per a tenir en compte a càrrec del nostre alumnat, particularment de les etapes superiors.

El treball pot moure’s des dels aspectes més de tipus tècnic, com la fotografia, tractament de la banda sonora, en l’aspecte social, com la situació crítica que viu una família a la qual el negoci comença a trontollar, al descobriment del personatge amb una afectació mental greu i desconcertant, l’esforç de cada un dels personatges per a entendre i intervenir en el tracte i la comprensió del problema que acaben de descobrir i, finalment, com canvien les relacions entre els uns i els altres a causa de les diferents maneres de viure i comprendre la nova correlació de vincles en l’espai familiar.

En definitiva, aquesta història ens obre la gran oportunitat de contrastar les diferents maneres d’elaborar els afectes, el contrast entre la salut mental i la malaltia i, sobretot, el sentiment de dependència, pertinença i necessitat d’afecte entre les persones que hi intervenen, cadascú des del seu propi punt de vista.

La pel·lícula, a més, està ambientada en els seductors paisatges de la Provença, i aquesta riquesa natural hi dóna un decorat altament significatiu en la puresa i netedat de les relacions que s’hi estableixen.

La visió de Pastel de pera con lavanda obre molts interrogants que poden enriquir àmpliament el treball tutorial i convivencial que es pot donar a les nostre aules, al mateix temps que pot ser una ferma introducció a la comprensió de les famílies que viuen en primera línia tot el relacionat amb l’autisme.

 

Montse Pons i Jaume Forn